Lehti kodista, asumisesta ja hyvästä energiasta

Lämmitä auto energiatehokkaasti ja turvallisesti

Moottorilämmitys jatkojohdon avulla voi johtaa vaaratilanteisiin, jos johto jää lojumaan loskan sekaan jännitteisenä.
Moottorilämmitys jatkojohdon avulla voi johtaa vaaratilanteisiin, jos johto jää lojumaan loskan sekaan jännitteisenä. (Kuva: STUL)

Esilämmitetystä autosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja omaan ja naapurien pihaan. Esilämmitys säästä polttoainetta ja vähentää päästöjä. Lämmitys parantaa myös turvallisuutta, kun liikkeelle päästään huurteettomin lasein. Lämmityksen harkitsematon käyttö lisää turhaa sähkönkulutusta.

Auton ja moottorin esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö syö säästöjä. On tärkeää huolehtia myös turvallisuudesta ja välttää jatkojohtojen käyttöä ulkona. Lumen ja loskan alla makaavat jatkojohdot ovat selvä turvallisuusriski.

Moottorin liian pitkä lämmitys menee hukkaan. Sopiva esilämmitysaika kannattaa säätää ulkoilman lämpötilan mukaan ajastimella tai etäohjauksella. Uudemmissa automalleissa esilämmitystä ei taloudellisessa mielessä tarvita yli 0 °C lämpötiloissa, sillä bensiinimoottoritekniikan kehittymisen, ja myös moottorien koon pienentämisen myötä moottoreiden kylmäkäytön energiatehokkuus on parantunut.

Jos kuitenkin kylmäkäynnistyksen jälkeen käytetään paljon auton omia sähköisiä lämmittimiä kuten istuinlämmittimet, tuulilasin lämmitin, takalasinlämmitin, voi polttoaineenkulutus nousta selvästi verrattuna esilämmitettyyn autoon.

Lähipäästöt alas

Moottorin esilämmitys vähentää lähipäästöjä ja moottorin kulumista. Lämmitys parantaa myös liikenneturvallisuutta nopeuttamalla auton sisälämmityslaitteen toimintaa, jolloin ikkunoiden huurtuminen vähenee.

Keski-ikäisissä, noin 10-vuotiaissa ja vanhemmissa automalleissa esilämmityksen käyttäminen kannattaa myös kustannussäästöjen vuoksi. Uusissakin autoissa esilämmitys on varsinkin kovilla pakkasilla edullisempi vaihtoehto kuin auton omien sähköisten lämmittimien käyttäminen.

Sisätilanlämmitintä ei kannata missään oloissa pitää päällä yli kahta tuntia. Oheisessa taulukossa sähköisten esilämmittimien lyhyemmät ajat viittaavat lohko- ja letkulämmittimiin, pitemmät säteilylämmittimiin.

Käyttöolosuhteissa saatujen kokemusten perusteella raskaan ajokaluston esilämmitysajat saadaan kertomalla yllä olevan taulukon luvut 1,5–2,0:lla.

Lämmitä autoa turvallisesti ja varaudu sähköauton lataamiseen

Pihan kosteat olosuhteet lisäävät aina sähköiskun vaaraa etenkin, jos auton lämmittämiseen käytetään vaurioitunutta tai sisäkäyttöön tarkoitettua jatkojohtoa. Paras keino oman ja muiden pihalla liikkuvien turvallisuuden varmistamiseen on asennuttaa sähköalan ammattilaisella auton lämmitykseen tarkoitettu, maadoituksin ja ajastimin varustettu pistorasiakotelo. Työn voi tehdä myös talvisaikaan.

Samassa yhteydessä kannattaa miettiä myös tulevaisuutta ja varautua tulevaisuudessa sähköauton lataamiseen. Kun auton lämmitystä varten asennetaan uutta pistorasiakoteloa, kannattaa vähintään huolehtia valmiudesta sähköauton latauslaitteen asentamiseen.

Loskassa lojuva jatkojohto aiheuttaa vaaran

Liian usein autopaikalla näkee loskassa lojuvan jatkojohdon, joka on pahimmillaan jäänyt jännitteelliseksi auton lähdettyä. Johto tuleekin lämmityksen loppuessa irrottaa pistorasiasta ja kotelon kansi lukita, jotta lapset ja lemmikit – tai muut pihapiirissä liikkuvat eläimet – eivät pääse siihen käsiksi.

Erityisesti sisälämmitintä käytettäessä johto kuormittuu ja jopa kuumenee. Siksi kannattaa aika ajoin tarkastaa, että pistotulpan päät ovat suorat eikä osissa ole tummumia tai sulamisen merkkejä. Kaapelin on oltava ehjä ja molempien päiden puhtaita.

Muutkin pihan ulkojatkojohdot tulee aina käytön jälkeen irrottaa pistorasiasta. Normaalikäytössä ja olosuhteissa vaara on pieni, mutta loskakeli ja mahdolliset vialliset johdot tekevät ne erityisen vaarallisiksi.

Toimivuus ja turvallisuus on helppo varmistaa kutsumalla paikalle ammattitaitoinen sähköasentaja. Lisätietoa sähköistyksestä ja yhteystiedot lähialueen oikeudet omaaville sähköalan ammattilaisille löytyvät osoitteesta www.löydäsähkömies.fi

Moottorinlämmitystolpan asennustyö käynnissä.
Moottorinlämmitystolpan asennustyö käynnissä. Kuva STUL

Vinkkejä auton lämmittämiseen:

– Polttoainetoiminen lämmitin kuluttaa akkusähköä. Siksi akun varaustila alenee hiljalleen, jos ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja. Akun tyhjenemisen voi helpoiten estää joko ajamalla esilämmityksen jälkeen vähintään yhtä kauan kuin polttoainetoiminen lämmitin on ollut päällä tai käyttämällä esilämmityksen aikana erillistä akun ylläpitolaturia.

– Polttoainetoimista lämmitintä käytettäessä kannattaa ajon päätteeksi säätää auton oma sisätilojen lämmitys täydelle ja puhallin 1- tai 2-teholle. Näin varmistat ilman kierron ja myös sisätilojen lämpenemisen, kun polttoainelämmitintä seuraavan kerran käytetään.

– Akkuvaraajan käyttö myös parantaa auton käyttövarmuutta ja pidentää akun kestoikää talviolosuhteissa.

Kylmäkäytön vähentäminen kannattaa:

– Häkä-, hiilivety- ja typenoksidi- ja hiukkaspäästöt alenevat. Hiukkaspäästöt vähenevät erityisesti suoraruiskutteisissa bensiiniautoissa ja niissä dieselautoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta (suurin osa Euro 4- ja sitä vanhemmista dieselautoista).

– Liikenneturvallisuus ja matkustusmukavuus paranevat, koska esilämmitetty moottori tuottaa nopeammin lämpöä matkustamoon.

– Ei tarvita tyhjäkäyntiä moottorin lämmittämiseksi.

– Moottorin kuluminen vähenee ja käynnistyvyys kovilla pakkasilla paranee.

– Jos flexfuel-autossa käytetään korkeaseosetanolia (E85), esilämmitetty auto käynnistyy myös kovilla pakkasilla.

– Dieselautojen hiukkassuodattimen tukkeutumisriski pienenee.

Hybridiautossa esilämmitys vähentää polttomoottorin käyntiaikaa. Lataushybridiä voidaan ajaa enemmän verkosta ladatulla sähköllä, koska moottori ei käy turhaan.