Lehti kodista, asumisesta ja hyvästä energiasta

Paikallinen hahmo: Rami Aarikka

Omaa voimaa -lehden 1/2018 kansi.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan tuotteissa on jo vuodesta 2001 lähtien ollut esillä Tuulen voimalla tuotettu -merkki, joka lienee Suomen vanhin energiamerkki. Yhtiö onkin Pohjoismaiden ensimmäinen tuotantolaitos, jonka kaikki sähköenergia on tuotettu tuulivoimalla. Keväällä tehtaalle asennettiin aurinkovoimala, joten maine Suomen ympäristöystävällisempänä panimona vahvistui entisestään.

Näin ollen Rami Aarikka oli luonteva valinta Omaa voimaa -lehden kansikuvaan. Hän ei kauan epäröinyt, kun häntä kysyttiin kansikuvaa varten valokuvausstudiolle sädekehä pään päällä. Alla Omaa voimaa -lehdessä julkaistu Rami Aarikan haastattelu:

Miltä tuntui poseerata sädekehä pään päällä?
-Lähinnä hassulta, niin kuin huumorin pitääkin tuntua.

Teetkö omassa arjessasi ympäristöystävällisiä ratkaisuja?
-Omantunnon mukaan tulee toimittua myös siviilielämässä. Yritän tehdä ympäristön kannalta kestäviä ratkaisuja, mutta parannettavaakin varmasti on. Itselleni olen esimerkiksi perustellut, että kolmen auton ja yhden traktorin omistaminen on erittäin ympäristöystävällinen teko. Kukaan ei voi ajaa yhtä autoa enempää kerrallaan, joten kaksi autoa seisoo aina tallissa. Paitsi silloin kun puoliso on niistä toisella liikkeellä. Jos autot olisivat kolmen eri henkilön omistuksessa, ne olisivat jatkuvasti liikenteessä saastuttamassa.

-Lisäksi vaihdoin koko kalsarirepertuaarini raumalaislähtöisen Tommi Lähteen firman (The Other Danish Guy) alushousuihin, koska ne on valmistettu merestä talteen otetusta muovijätteestä. Tosin tässä päätöksessä ylittämätön käyttömukavuus meni jopa ansiokkaiden ympäristöarvojen edelle.

Paljonko ajattelit viettää kesällä aikaa aurinkopaneelien tuottokäyrien seuraamiseen?
-Toistaiseksi se on ollut päivittäistä, joten tuskin se siitä ainakaan lisääntyy.

Mitä muita ns. pakollisia kesäsuunnitelmia on mielessäsi?
-Yritän suunnitella vapaa-aikaa mahdollisimman vähän. Lomatkin yritän ajoittaa niin, ettei silloin olisi mitään velvoittavaa tekemistä. Tosin kesäloman pitää osua Pitsiviikkoon, jotta pääsee Vanhaan Raumaan leikkimään turistia. Selvää tietysti on, että muissakin Rauman kesän ”päätapahtumissa” tulee viihdyttyä ja eiköhän ne Munamarkkinatkin kalenteriin mahdu.

Mikä oli toimitusjohtajan fiilis, kun tehtaalle myönnettiin Suomen ympäristöystävällisimmän panimon titteli?
-Ylpeä fiilishän siitä syntyi. Ylpeys kohdentui nimenomaan omaan henkilökuntaan, joka on ollut innolla mukana kaikissa ympäristö- ja tehokkuushankkeissa. Varmasti se titteli oli myös yksi tekijä, joka ajoi omaan aurinkovoimalahankkeeseen. Loppulausunnossa kun merkittävin kehityskohde Laitilalle oli oman energiantuotantokapasiteetin hankkiminen. Nyt sitäkin on sitten hankittu.

Kilpailu kauppojen oluthyllyillä on kovaa – mikä on tärkein syy, joka saa asiakkaan valitsemaan Laitilan juoman?
-Vahvasti uskon, että se on hyvä maku. Luonnollisesti myös mielikuvallisilla tekijöillä on valinnoissa oma roolinsa ja mielikuvaa yleensä vahvistaa vastuulliset teot. Kilpailu on tosiaankin tänä päivänä todella hurjaa, vaikka välillä toisinkin annetaan ymmärtää. Tarjontaa riittää ja kilpailussa voi pitkässä juoksussa pärjätä vain hyvillä, luotettavilla ja tasalaatuisilla tuotteilla sekä hyvällä maineella.

Olette aloittaneet vientiä ulkomaille – millaisia haaveita tai tavoitteita tähän liittyy?
-Haluamme nähdä toimivatko samat arvot, makumaailmat ja visuaalisuus muuallakin kuin Suomessa. Olemme jääräpäisesti sitä mieltä, että emme lähde tuotteitamme tai niiden nimiä maailmalla muokkaamaan markkinaan sopivaksi, vaan tarkoituksemme on myydä sielläkin suomalaisuutta ja tietynlaista ”laitilalaisuutta”. Se on tietysti vasten kaikkia viennin aloituksen oppeja, mutta kun omatunto sanoo niin.

-Ensimmäisenä merkittävänä markkinana aukeaa kesäkuussa Ruotsi. Siellä toivomme nousevamme myydyimmäksi suomalaiseksi olueksi. Tosin se on helpommin sanottu kuin tehty, kun muilla on kymmenien vuosien etumatka.

-Kiinassa tavoitteemme on pystyä toimittamaan se mitä markkina mahdollisesti vetää. Kokonaisuutena toiveissamme on kehittää Laitilasta suomalainen kansainvälisesti toimiva panimoyhtiö.

Mikä on oma lempijuomasi?
-Kyllä tänä kesänä pitkään ja kapeaan lasiin kaatuu useimmin tiiviisti vaahtoava, alkoholiprosenttiaan 5,5:n nostanut ja muutenkin vahvasti uudistunut Kukko Vehnä.

Ja lopuksi vielä terveiset Omaa voimaa -lehden lukijoille.
-Seurataan porukalla omaatuntoamme ja toivotaan, että omatunto ohjaa suosimaan paikallisia tuottajia ja palveluita.