Lehti kodista, asumisesta ja hyvästä energiasta

Sähköautoilua pääteiden ulkopuolella

Kokemuksen puutteessa monia askarruttaa sähköauton hankinnassa liikkuminen taajamien ja pääteiden ulkopuolella. Aivan turhaan! Kesällä yli 4000 kilometrin lomamatkan Länsi-, Pohjois- ja Itä-Suomen pikkuteillä tehnyt Marko Saarenketo ei kaipaa polttomoottoriautoaikaa missään olosuhteissa.

Kun liikutaan pikkuteillä, pitää välillä valmistaa myös ruuat ja kahvit itse luonnossa.

Kotimaan matkailun suosio on noussut parin viime vuoden aikana huomattavasti. Nyt etsitään uusia kohteita ympäri Suomen. Esimerkiksi Lappi ja Itä-Suomi tarjoavat nähtävää ja koettavaa sekä mukavia ja hiljaisia pikkuteitä.

Tamperelaiset Saarenkedot päättivät toteuttaa kesällä matkan, jossa kiinteäksi kohteeksi otettiin Kilpisjärvi. Muutoin tavoitteena oli seikkailla ilman suurempia suunnitelmia ja pistäytyä Jäämeren rannalla, jonka tosin Norjan koronarajoitukset lopulta estivät. Mukana matkalla oli myös kaksi koiraa.

– Tarkoituksena ei ollut yöpyä kahta yötä enempää missään kohteessa, vaan nähdä erilaista kesämaisemaa, seikkailla pieniä teitä pitkin, löytää uusia kohteita ja palata ehkä myöhemmin paremmalla ajalla parhaisiin paikkoihin, kuvaa Marko Saarenketo kesän matkasuunnitelmaa Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh MAX-sähköautolla.

Kalajoen hiekkasärkillä ihaillaan upeaa auringonlaskua.

Sujuvaa matkantekoa ilman suunnittelua

Kun matkaan lähdettiin, pakattiin auto kahden aikuisen ja kahden keskikokoisen koiran ehdoilla. Koirat saivat koko suuren tavaratilan itselleen ja matkatavarat kulkivat takajalkatilassa ja takapenkillä.

Mukana oli muun muassa autossa yöpymiseen, vaeltamiseen ja trangialla ruuan laittamiseen tarvittavat välineet. Mukana oli myös 120 senttiä leveä ja noin kuusi senttiä paksu patja tuomassa mukavuutta autossa yöpymisen varalle. Ideana oli ajella ja varata yöpymisiä matkan varrella tai vaihtoehtoisesti nukkua autossa.

– Kahden ensimmäisen päivän aikana kuljettiin Poen Hiekkasärkkien kautta Leville erilaisia luonnonilmiöitä ja paikkoja katsellen. Matkaa kertyi 957 kilometriä ja sähköä kului 163 kWh. Perille olisi päästy helposti kahdella pikalatauksella, mutta nyt otettiin aina hetki sähköä, kun tauot osuivat kohteisiin, joissa latausta oli saatavilla. Matkareitti valittiin vasta liikkeelle lähdettyä ja sitä muuteltiin mielenkiintoisten kohteiden mukaan, kertoo Saarenketo.

– Nykyaikaisella, isoakkuisella sähköautolla ei tällä matkalla tarvitse edes miettiä reittejä etukäteen, kun lataa hetken taukojen yhteydessä, kun latauspisteitä on tarjolla. Toimintamatka riittää mukavalla varmuudella siihen, että joku latauspaikka löytyy akun kantaman piirissä.

Pohjoiseen päin kierrellessä löytyy paljon mukavia pikkuteitä, tässä ollaan Puljun kieppeillä.
Museotie Utsjoelta Nuorgamiin oli vaikuttava kiemurrellessaan Inarin rannassa.

Autoa ladattiin yövyttäessä

Levillä yöpymisen aikana auton akku ladattiin täyteen seuraavan päivän seikkailuihin.

Parin seuraavan päivän aikana matka jatkui Kilpisjärvelle, suorimman ja päällystettyä tietä kulkeva reitin sijaan esimerkiksi Puljun erämaa-alueen läpi. Täältä ei palveluja tai latauspisteitä löydy, joten ensimmäisen päivän kahvit ja lounas valmistettiin itse reitin varrella Trangialla. Yhdeksi pysähdyspaikaksi valikoitui myös Suomen maanteiden korkein kohta Muotka, jossa tie kulkee 565 metrin korkeudella meren pinnasta.

Autoa saatiin taas ladattua Kilpisjärvellä majoittumisen aikaan. Kohteessa vietettiin kaksi yötä, koska yksi päivä käytettiin muun muassa Tsahkalinjoella ja Saanalla. Viidentenä päivänä matkalaiset päättivät, että matka jatkuu hyvin levätyn ja ladatun yön jälkeen Leville, Lemmenjoen ja Utsjoen kautta Nuorgamiin ihailemaan upeita Lapin maisemia.

– Matkapäivän aikana ajoimme 577 kilometriä, osin pieniä ja päällystämättömiä teitä. Autoa latasimme Levillä lounaan ja koirien ulkoiluttamisen ajan. Levin ja Nuorgamin välillä, 956/955 teitä pitkin kulkevallakin reitillä olisi löytynyt latauspisteet Tievabaarissa ja Hotelli Inarissa, mutta emme niitä käyttäneet, vaan jatkoimme majoituspisteeseemme Utsjoelle Holiday Village Valle hotelliin, josta löytyy latauspisteet asiakkaille. Virtaa akussa oli edelleen niin paljon, että pienen lepohetken jälkeen iltaseikkailu alueella, esimerkiksi EU:n pohjoisimmalla raja-asemalla Nuorgamissa.

Latauslaitteitakin löytyy upeista maisemista. Tässä ollaan Inarin Type2 latauslaitteella kaupassa käynnin aikana.

Kohti etelää idästä

Kuudes matkapäivä alkoi jälleen päättämällä, minne päin suunnataan. – Päätimme tehdä matkan parilla pidemmällä siirtymällä Saimaan rannoille. Seuraavan yön majapaikaksi löysimme mökin Sallasta. Vaikka emme olisi tarvinneet latausta, latasimme hetken Hotelli Inarin laturissa, käydessämme hakemassa kaupasta juomista ja muuta matkaevästä. Varsinainen matkalataus tehtiin Sodankylässä lounastauon aikana, jolla pääsimme reilusti majapaikkaan. Pidimme matkalla vielä pari taukoa, mutta latausta niissä ei ollut eikä tarvittu.

Sallassa auton lataus hoitui Skiresortin latauslaitteella. Päivämatka Sallaan oli runsaat 500 kilometriä eikä sen aikana olisi tarvittu latausta kuin lyhyt hetki Sodankylässä, joten matkaa olisi voitu jatkaa paljon pidempään.

Seuraavaan päivään startattiin jälleen akku täynnä ja matkaa jatkettiin itärajan läheisyydessä, pikku teitä pitkin Savonlinnaan, Kajaanissa poiketen. – Päätimme nukkua seuraavan yön autossa ja poikkesimme Kuusamon Citymarketille kauppaan ja ulkoiluttamaan koiria. Samalla auto ehti latautua 35 minuuttia. Seuraavaksi suuntasimme Kajaaniin syömään ja samaan aikaan auto lataantui pikalaturissa.

– Kajaanista valitsimme itäisemmän ja pienimmän 912-tien, koska se on rauhallisempi ja siellä saa kokea enemmän. Tällä matkalla on latauspisteitä vielä todella harvassa ja pikalatauspisteitä ei käytännössä lainkaan. Suuntasimme Nurmekseen, Hyvärilän matkailu- ja nuorisokeskukseen, josta löytyy latauslaite. Paikka oli kuitenkin liian vilkas autossa yöpymiseen ja jatkoimme Lieksan Fiksus centerille, jonka luona ulkoilimme ja latasimme hetken autoa. Autossa yöpymiseen ei tämäkään paikka sopinut, joten jatkoimme kohti Savonlinnaa ja ajoimme suoraan Savonlinnan satamaan latauslaitteelle, jossa torkuimme autossa hetken, kuvailee Saarenketo.

– Päivän ajomatkasta tuli turha pitkä, 796 kilometriä, mutta sekin olisi mennyt hyvin Kajaanin ruokailun ja koirien ulkoiluttamisen aikaisella latauksella.

Pitkän ajomatkan päälle matkalaiset nauttivat seuraavana päivänä Savonlinnan nähtävyyksistä ja uimapaikoista ja majoittuivat seuraavaksi yöksi vanhaan metsäoppilaitokseen, jossa autoa ladattiin yön ajan rivitalon normaalista pistorasiasta ja seuraavana päivänä jatkettiin taas täysillä akuilla.

Lataus ystävien mökillä

Savonlinnasta retkikunta suuntasi Punkaharjun upeisiin maisemiin ja nautti hienosta kesästä. Samalla pistäydyttiin myös ystävien mökillä ja yöpyminen tapahtui mökin piharakennuksessa.

– Hyvin nukutun yön jälkeen jatkoimme Puumalan kautta Tampereelle. Auton akut oli ladattu yöllä lähes täyteen. 455 kilometrin matka olisi mennyt ilman latauksia, mutta latasimme Kuortissa ja Tuuloksessa, kun latausta oli taukojen ajaksi sopivasti tarjolla.

Myös Saana valloitettiin kävellen matkan aikana.

Sähköautolla voi seikkailla ympäri Suomen

– Tämä kesälomamatka osoitti hyvin, että nykyaikaisella, pitkän toimintamatkan omaavalla sähköautolla voi hyvin seikkailla ympäri Suomen, myös pohjoisen ja itärajan harvalukuisemman latausverkoston alueella.

– Tietenkin vanhemmalla pieniakkuisella sähköautolla pitää suunnitella reittejä huolellisesti, mutta sähköä saa kuitenkin kaikkialta, kun vain kysyy. Tällä kolmannella sähköautolla on matkustaminen jo vaivatonta, eikä se tarvitse mitään etukäteissuunnittelua. Latauspisteet voi etsiä matkan aikana puhelimeen asennetusta sovelluksesta ja katsoa mistä latauspisteitä löytyy. Latauspisteitä tulee myös koko ajan lisää eli tämä vain helpottuu koko ajan, sanoo Marko Saarenketo. – Aina jostain löytyy latauslaite, ainakin pienellä koukkauksella. Ja kun oppii, miten auton kulutus vaihtelee eri olosuhteissa, osaa senkin arvioida.

Kilometrejä tämän lomamatkan aikana kertyi 4034 ja julkisia latauksia kertyi 25 pisteessä. Jokaisesta niistä myös saatiin virtaa eli ongelmia ei matkalla ollut. Kun auto ladataan kotona, on liikkuminen luonnollisesti edullisempaa kuin julkisia latauspisteitä käyttäen, mutta niitäkin käyttäen jäävät kulut polttomoottoriauton kuluja alhaisemmiksi.

– Sähköauton mukavuus on omaa luokkaansa. Sähköautoon voi jättää yöpyessä tai kaupassa käynnin ajaksi ilmastoinnin päälle ja varsinkin koiraihmisille tämä ilmastoitavuus myös paikallaolon aikana on ehdoton ominaisuus. Viime kesän helteilläkin koirat voi jättää viileään autoon kaupassa käynnin ajaksi ilman huolta.

Marko Saarenketo piti myös kirjaa kulutuksesta ja lataushinnoista matkan aikana. 4034 kilometrin matkan aikana kulutettiin sähköä 169,14 euron edestä eli sähkökulut olivat 4,19 euroa 100 kilometriä kohden. Tällä summalla saa vajaat kaksi ja puoli litraa bensiiniä. Kotona ladattuna olisivat sähkökustannukset noin puolet tästä.