Lehti kodista, asumisesta ja hyvästä energiasta

Tuulella tuotettu sähkö on aina tuntunut hyvältä

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas
Toimitusjohtaja Rami Aarikka (vas.) ja tehdaspäällikkö Tommi Suutari pitävät huolta, että ympäristötietoisuus lisääntyy Laitilan Wirvoitusjuomatehtaassa vuosi vuodelta.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka on tehnyt usein hyviä päätöksiä fiilispohjalta. Niin kävi myös 2000-luvun alussa, kun Aarikka sai tietoonsa, että tuulivoimalla tuotettua sähköä olisi mahdollista ostaa.

-Silloin tuli tehtyä päätöksiä sillä perusteella mikä omasta mielestä tuntui parhaalta. Ajattelin, että tuulisähkö sopisi hyvin firman imagoon, Rami Aarikka muistelee.

Vuodesta 2001 lähtien Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan tuotteissa on komeillut Tuulen voimalla tuotettu -merkki. Tuulisähkösopimus Lännen Omavoiman kanssa jatkuu edelleen.

-Ympäristöasiat eivät silloin olleet niin pinnalla kuin nykyään. Tuulivoima on ollut meille hyvä markkinoinnillinen asia.

Yhtiö ei ole pitänyt asiasta juurikaan meteliä, vaan Aarikan mukaan alusta lähtien tahtotilana oli, että ihmiset löytävät merkin ja vetävät siitä omat johtopäätöksensä.

-Se on toiminut hyvin. Merkki on kyllä huomattu ja suurin osa on digannut.

Tuulisähkön ”löytäminen” on hyvä esimerkki Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimintatavoista. Kuten tehdaspäällikkö Tommi Suutari sanoo, tehtaalla käytetään omaa hajuaistia uusien juttujen kokeilemisessa.

-Emme väkisin yritä löytää trendejä, mitä kansa haluaa tai mikä on nousussa, vaan monet asiat mietitään maalaisjärjellä ja se kyllä toimii, Suutari sanoo.

Emme väkisin yritä löytää trendejä, mitä kansa haluaa tai mikä on nousussa, vaan monet asiat mietitään maalaisjärjellä ja se kyllä toimii

Ympäristönäkökulma on noussut vuosien saatossa yhä tärkeämmäksi tehtaan toiminnassa. Greenpeace huomioi hyvän tekemisen nostamalla Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan Suomen ympäristöystävällisemmäksi panimoksi viime syksynä.

-Hieno tunnustus. Ei meillä itsellä ollut tietoa, että olemme jo nyt niin hyvällä tasolla ympäristöarvojen osalta, Suutari toteaa.

Kun energia-asiat pidetään pinnalla, koko henkilökunta kiinnittää energiatehokkuuteen jatkuvasti enemmän huomiota.

-Energiatehokkuusasiat ovat meillä esillä viikoittaisissa kokouksissa. Teemme sen eteen paljon töitä. Esimerkiksi jokaisen tuotteen osalta laskemme hiilijalanjäljet, tehdaspäällikkö Suutari kertoo.

-Henkilökunnan ympäristötietoisuutta on lisätty vuosi vuodelta koulutuksien avulla. Meillä on energiatehokkuuteen liittyviä tavoitteita ja niiden toteutumista seurataan säännöllisesti. On ollut hienoa huomata, kuinka valveutunutta henkilökunta on. Ympäristöasiat otetaan meillä tosissaan, Suutari kiittelee.

Rami Aarikka sanoo, että aurinkovoimakin on ollut yhtiön energiamietinnöissä mukana.

-Olisi siistiä, jos tehtaan edustalla kasitien varressa olisi ruohoa syövien lampaiden lisäksi aurinkopaneelit, mutta katsotaan nyt mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Eläimistä puheen ollen: Laitilan Wirvoitusjuomatehdas lahjoittaa vuosittain kaksi miljoonaa kiloa mäskiä paikalliselle lihakarjatilalle. Ympäristöteko sekin.